Kepentingan Pendapatan

Pendapatan, income atau gaji adalah nama yang diberikan untuk rezeki yang diperolehi dalam bentuk wang ringgit. Income ni menjadi salah satu wadah penting dalam ekonomi masyarakat sekarang. Mana tidaknya, apa saja yg diperlukan mesti kene ada duit hatta nak ke tandas sekalipun perlukan duit.

Dalam institusi keluarga juga pendapatan ni sangat penting untuk menguruskan keluarga, yuran sekolah anak, bil telefon, bil letrik, ansuran pembiyaan rumah dan kereta dan bermacam-macam lagi. Jadi, untuk memperoleh income tersebut, kita perlu la bekerja atau berniaga.

Hari ni saya bukan nak bercerita macam mana nak menambah pendapatan atau mendapatkan pendapatan. Tapi, saya nak bercerita kenapa kita perlu lindungi pendapatan kita. Pendapatan atau income yang kita perolehi kebanyakan darinya digunakan untuk menyara dan menguruskan keluarga yang tercinta. Jika terjadi musibah pada breadwinner seperti hilang upaya kekal atau lumpuh, maka syarikat tempat kita kerja terpaksa memberhentikan kita. Kerana kita tidak lagi mampu untuk memberikan khidmat kita. Jestru, sumber pendapatan kita juga turut terhenti. Jika hal ini berlaku maka keluarga kita akan menerima impak yang besar jika kita tidak melakukan persediaan awal.

Persoalannya, bagaimana kita nak melakukan persediaan itu?

Dalam perkhidmatan takaful, terdapat beberapa cara untuk membuat persediaan. Salah satunya ialah dengan mengambil pelan perlindungan pendapatan.

PELAN PERLINDUNGAN PENDAPATAN

Memberikan manfaat perlindungan serta simpanan dalam satu pelan.

  • Manfaat Perlindungan
    • Memberikan wang sekaligus jika berlaku musibah kematian, hilang upaya kekal atau lumpuh.
    • Contoh jika kita menyumbang RM3600 setahun, kita akan diberikan perlindungan sebanyak RM500,000. jika musibah kematian, hilang upaya kekal atau lumpuh terjadi maka syarikat takaful akan memasukkan RM500,000 ke akaun kita atau waris.
    • Manfaat perlindungan adalah dalam bentuk hibah jadi jika berlaku kematiaan manfaat ini tidak perlu melalui proses faraid.
  • Manfaat Simpanan
    • Sebahagian dari wang sumbangan kita akan dilaburkan dalam pelaburan yang diselia oleh panel syariah.
    • Di waktu matang syarikat akan menambah 20% dari wang yg ada dalam simpanan kita di waktu itu

Sila hubungi Yusnan 0195732636 untuk mengetahui lanjut tentang pelan perlindungan pendapatan atau email kepada nadiinsan.7@gmail.com

Click sini untuk pertanyaanclick here to know more

 

Leave a comment